Procena logopeda za upis u školu
Dete pre polaska u školu treba da:
- pravilno izgovara sve glasove
- govor je tečan, razumljiv, ume da postavlja pitanja i odgovara na njih
- razlikuje glasove u reči i glasove slične po zvučnosti
- ima razvijen fonematski sluh (š-ž, č-dž, s-z, k-g, p-b, č-ć, š-s itd.)
- ima bogat rečnik i lako se sporazumeva sa okolinom,
- izražava se složenom rečenicom
- prepričava priču po slikama (ili ispričanu priču) i kraći događaj
- gramatika je uredna (rod, broj, padež, glagolska vremena),
- pravilno raspoređuje reči u rečenice
- poznaje značenje predmeta (čemu služe, kako izgledaju, od čega su napravljeni), po čemu su slični/različiti, grupiše predmete npr.voće, povrće, životinje....
- poznaje predloge (u, na, ispred, iza, pored, ispod, iznad)
- recituje kraće pesmice
- rastavlja poznate reči na slogove i glasove
- od glasova može sastaviti reč npr.k-u-ć-a/kuća
- prepoznaje početni i poslednji glas u reči
- imenuje reči na zadati glas (na slovo, na slovo)
- prepoznaje neka slova i brojeve, zna napisati svoje ime velikim slovima
- pravilno drži olovku, povlači jasne linije odgovarajućeg pritiska
- po modelu povlači razne linije (prave, krive, isprekidane), spaja tačke,
- precrtava krug, kvadrat, trougao, romb
- razume prostorne odnose (levo/desno, ispred/iza, gore/dole, napred/nazad)
- i vremenske odnose (juče/danas/sutra, pre/posle, jutro/dan/veče/noć, dani
- u sedmici, godišnja doba)
- broji do 20, unazad od 10
- može odvojiti predmete po boji, veličini, obliku
- određuje gde ima manje/više, sta je duže/kraće itd.
- zadržava pažnju na određenoj aktivnosti/zadatku i po potrebi je preusmerava
- zna opšte pojmove o sebi i drugima
Nepravilnosti u govoru važno je ispraviti pre škole kako dete ne bi imalo teškoća
pri čitanju i pisanju, ili ponašanja kao što su povlačnje, zatvaranje u sebe i sl.