Obuhvata širok dijapazon-od potpunog odsustva govora, preko izrazitih leksičkih , semantičkih i gramatičkih teškoća do naizgled normalnog govora, ali sa smetnjama u čitanju i pisanju.
Ova deca nisu u stanju da spontanim razvojem ovladaju složenim jezičkim strukturama, već im je neophodna terapijska pomoć.
Razlikujemo:
Kod disfazije ekspresivnog tipa razumevanje govora je u granicama normale, dok je ekspresivni govor tj. govorna produkcija znatno ispod očekivanog za uzrast. Sa dve godine dete nema mnogo reči, sa tri godine ne formira proste rečenice, ima ograničen razvoj rečnika, nezrele rečenične strukture, pravi greške u sintaksi, nepravilno upotrebljava gramatičke strukture itd.
Imaju razvijenu neverbalnu komunikaciju i razvijenu imitativnu igru. Koriste gest, mimiku i neverbalnu vokalizaciju.
Disfazija receptivnog tipa razumevanje govora je znatno ispod očekivanog za mentalni uzrast. Do prvog rođendana ova deca se ne odazivaju na ime, do 18 meseci ne mogu da pokažu poznate predmete, sa dve godine ne izvršavaju jednostavne verbalne naloge. Uz ovaj tip obično ide i disfazije ekspresivnog tipa. Mogu postojati socio-emocionalni poremećaji i izmenjeno ponašanje, hiperaktivnost i lošija pažnja.
Vrlo su slični deci iz autističnog spektra, ali se razlikuju po tome što imaju relativno razvijene socijalne odnose, imaginativnu igru i koriste gestove.
Uzroci mogu biti razni: neurološki, genetski, deficit auditivne percepcije, lateralizacija hemisfera itd. Postoji difuzna nezrelost mozga.
Tretman treba otpočeti što ranije, već sa dve godine, dok je plastičnost moždanih funkcija najveća. Sastoji se od sledećih vežbi koje se prilagođavaju za svako dete: