Većina roditelja sa nestrpljenjem isčekuje prve reči svog mališana. Neka deca progovore ranije, dok je nekima za to potrebno više vremena. Rani period je veoma važan i pravilna stimulacija može doprineti da se prve reči što pre jave.

Na najranijem uzrastu roditelji sa bebom komuniciraju neverbalnim putem, koristeći osmeh, pogled, dodir, grimase, gestove i vokalizaciju. U tom periodu je važno sve aktivnosti propratiti govorom, kada dete vokalizuje obratiti pažnju na njega, imitirati ono što dete pokušava, podržati svaki uspeh u imitaciji. Potrebno je održavati kontakt očima, odgovarati na bebino oglašavanje, imitirajući vokalizaciju menjajući ton toplim glasom. Oponašati smeh bebe i izraze lica. Učiti bebu da oponaša pljeskanje rukama, mahanje, davanje poljupca, igrati različite igre sa pokretima prstiju, igre skrivalice i pevati ritmične pesmice.

Iako beba ne razume, sve aktivnosti potrebno je pratiti govorom, govoriti šta se radi tokom kupanja, presvlačenja, hranjenja. Obraćati se kratkim i jednostavnim rečenicama. Ono što dete pokazuje komentarisati.

Da bi podstakli dete da se zainteresuje preuveličavati reakcije, tj.iznenađenje nekim predmetom. Reagovati naglašeno toplo, koristiti različite uzvike.
Igrati se igračkama na navijanje-npr.patkom koja skače, mišem koji ide, autom koje se pokreće, zvučnim igračkama, balonima, većim kockama, praviti balone od sapunice, loptom, muzičkim instrumentima, slagalicama iz dva dela, različite drvene umetaljke, uklapanje posudica jedna u drugu...

Vežbati naloge „daj“ i „evo“, ako dete ne dodaje traženi predmet (uvek početi vežbu sa jednim poznatim predmetom) uzeti predmet njegovom rukom i dodati.
Kada dete prohoda raditi vežbe za opštu motoriku tela i senzorno-perceptivne aktivnosti (hodanje, hodanje četvoronoške, skakanje, šutiranje lopte, hvatanje lopte, hodanje uz-niz stepenice, guranje-vučenje kolica, igračaka na točkiće koje se guraju, slaganje kocki, ređanje plastičnih posuda jedne u drugu, krupne bockalice, kocke, skupljanje kockica, klikera, kukuruza, plastelin, testo, kinetički pesak, nizanje kuglica različite veličine, razvrstavanje osnovnih geometrijskih oblika...)

Igrati se ispred ogledala, zauzimati različite poze, širiti ruke, stavljati ih na glavu, čučnuti, pokazivati delove tela, smejati se, kašljati, imitirati žvakanje, srkanje, lizanje sladoleda, lizanje tanjirića na kojem je eurokrem, oblizivati usne, grickati usne zubima, plaziti jezik, ispuštati vazduh iz usta lupkajući prstima po obrazu itd. Duvati u sveću, iscepkane komadiće maramice, vate, kokice, duvati kroz slamku u čašu sa vodom i praviti balone, koristiti trubice, pištaljke itd.

Učiti dete da izvršava jednostavne verbalne naloge-pokaži, daj, donesi, odnesi, uzmi, baci itd. U početku ih potrekljujemo izrazom lica i gestom. Pratiti reakcije deteta da se vidi da li razume ono što mu se govori.  Pomagati razumevanje govora tako što se govor oslanja na situacije, događaje i radnje koje su u toku.

Izvoditi ritmične igre uz njihanje, pljeskanje, pocupkivanje i imitiranje radnji, npr. kako zeka skače, kako leti ptica, kako maca pije vodu itd. Golicati dete, ljuljati, podizati.... tapšati rukama npr.“taši taši “, ako dete ne uspeva samo uzeti njegove ruke i tapšati njima. Vremenom će početi samo da imitira pokrete. Igrati se skrivalica.
Kada se radi na govornim aktivnostima ugasiti tv i druge izvore buke koji mogu ometati dete i skretati mu pažnju sa govora. Uopšte, svesti gledanje crtanih filmova na minimum.

Podsticati bebu/dete da se oglašava samoglasnicima, kada spontano vokalizuje povezivati ih sa određenim radnjama, počinje se sa vokalima, npr.leti avion aaaaaa, beba plače iiiii, ide voz uuuuu, smejemo se eeeee... Zatim idu konsonanti bbb, ttt, ggg...udvajati slogove i povezivati ih sa značenjem, ma-ma, ba-ba, de-da, ta-ta, te-ta, koristiti onomatopeje, kako kaže guska-ga, ga, pas-av,av, maca-mjau, mjau, krava-mu itd. Menjati intonaciju glasa, praviti pauze, omogućiti detetu da vidi pokrete govornih organa i pokrete ruku sa ciljem podsticanja uzajamnog imitiranja izgovora glasova. Promene u intonaciji i intenzitetu glasova podstiču kod deteta razvijanje sposobnosti osluškivanja i razlikovanja glasova od drugih zvukova kao i međusobno razlikovanje glasova.

Slike iz časopisa ili sa reklamnog materijala mogu se seckati i lepiti u svesku. Zalepiti fotografije članova porodice. Pokazivati slike, imenovati ih, tražiti da dete pokaže imenovanu sliku.

Kod progovaranja pokazni gest je jako važan, pokazivati rukom na predmete koje imenujemo i skretati pažnju pokretom ruke. Zajedno listati i „čitati“ slikovnice. Izabrati knjige koje su čvrste, sa velikim jasnim slikama bez mnogo detalja. Pitati „Ko-šta je to?“ podsticati ga da imenuje i pokazuje predmete na slikama. Ako ne pokazuje imenovne predmete, uzeti njegovu rukicu i njegovim prstom pokazati predmet. Koristiti slikovnice koje imaju prozorčiće koji se podižu i otkrivaju šta je ispod. Kada savlada gest, spremno je preći na upotrebu reči. Kada nešto želi, ne ispunjavati mu odmah želju, glumiti nerazumevanje i nuditi drugi predmet, sve to propratiti govorom, rečima i kratkim rečenicama.

Igrati se oponašanja sa predmetima iz svakodnevnog okruženja, npr.hranimo lutku, češljamo je, presvlačimo itd. Nabaviti lutke za prst (najbolje životinje i oponašati ih).
Pružite detetu mogućnost izbora između dva predmeta, npr.“Želiš li sok ili vodu? Hoćeš li obući plavu ili crvenu majicu?“ itd. Ako ne govori, tražiti da pokaže.
Koristiti svakodnevne situacije za učenje novih reči, npr. odlazak u kupovinu, kod lekara, na pijacu itd. Deci je lakše da nauče novu reč kad je „uživo“ vide.

Poklanjamo vam kartice koje mi koristimo u radu sa decom! U prilogu se nalaze slike u boji koje se mogu preuzeti i odštampati kartice koje služe za početno progovaranje. Po mogućnosti odštampati ih u boji i na hamer papiru, ili zalepiti na tvrđi karton da bi duže trajale (ili plastificirati). Set sadrži 52 kartice koje predstavljaju najučestalije prve reči koje se javljaju kod dece. U pitanju su onomatopeje-podražavanje glasova iz prirode, životinjskog oglašavanja, oponašanje zvučnih igračaka, imitacija uzvika. Slede imenice, dvosložne reči koje nastaju udvajanjem slogova sa glasovima koji se prvi javljaju tokom razvoja. Kartice se po potrebi mogu dopunjavati, u odnosu na to koliko se obogatio dečiji rečnik i kako napreduje govorno-jezička stimulacija.
Ne zaboravite da je za dete najvažniji način učenja kroz igru i da prvo uspostavite dvosmernu interakciju da bi ono poželelo da vas imitira.
Odabrati za vežbanje vreme kada je dete zdravo, odmorno, naspavano i dobro raspoloženo.

Dobru zabavu želi Vam LC Lopsi!